tirsdag den 10. juni 2014

Nu er det nu, jeg vil tage ordentligt hul på det der mindfulness...!



Hvis jeg får det skrevet ned, tror jeg det bliver lettere at gennemføre, så here goes...

Som mange af min bekendte ved, har jeg, efter Lea er kommet til verden, kæmpet med en kraftig angstreaktion oven på fødslen. Det har indebåret en masse.. ja angst og søvnproblemer og mange andre ting, og for at sige det mildt, har jeg været igennem noget, jeg ikke troede, det var menneskeligt muligt at opleve og ej heller overleve! Måske får I hele historien i flere detaljer en anden gang, men hvis I gerne vil vide mere, fortæller jeg jer gerne hele historien face to face eller i en pb :)

Heldigvis har jeg det bedre nu, et år senere (hvor ufatteligt det end er, bliver Lea 1 år på torsdag!), men det har dæleme været en hård omgang, og jeg er ikke helt ude af hampen endnu. Nogle dage - og specielt mange nætter - er stadig en kamp at komme igennem... Jeg har hele tiden haft det bedst med at have en følelse af, at jeg gør noget aktivt for at få det bedre på den ene eller anden måde. Nu har jeg allerede prøvet kognitiv terapi, alm. psykolog og diverse medikamenter, så der skal noget andet til, og det er her meditation og mindfulness kommer ind i billedet. Det er noget, jeg har kredset om gennem længere tid, og jeg gjorde da også et halvhjertet forsøg på at komme i gang ved at tilmelde mig et kursus i mindfulness på FOF.... Men det gav ligesom ikke rigtig noget brugbart, og tiden gik bare sin gang uden at jeg fik taget mig ordentligt sammen...

Nu har jeg så for nylig tilmeldt mig en angstgruppe på Facebook, og der har jeg set, at rigtig mange har glæde af meditation/mindfulness mod angst og andre psykiske lidelser - ikke at jeg ikke vidste det i forvejen, men nu har jeg skrevet direkte med folk, der har oplevet dem gavnlige effekt, og det har givet mig et nyt drive imod at komme i gang for alvor!

Indtil videre har jeg mediteret mere eller mindre hver dag i en lille uges tid. Jeg kan ikke umiddelbart mærke noget endnu, og det er meget svært at holde fokus på åndedrættet under meditationerne, men jeg har haft en rigtig god uge, og har sovet nogenlunde...:) Måske er der jo så lidt effekt alligevel... Jeg forventer dog først rigtig at kunne mærke noget efter en måned eller to.

Da jeg langt fra er garvet i at meditere, bruger jeg mange gange guidede meditationer som hjælp. Specielt dem fra denne hjemmeside synes jeg er gode, og så er de gratis. Bruger også meget en app, der hedder Insight Timer, hvor man kan sætte tid på sine meditationer med blide klokke-klange :)

Nå, se nu mig.. Nu har jeg brugt al min tid på at skrive dette indlæg i stedet for at meditere... Må hellere komme videre i programmet! :)

Ingen kommentarer :

Send en kommentar