mandag den 15. september 2014

Så for dælan nu skal der mediteres!



Længe siden sidst - jeg ved det! Men her har været gang i den...

Jeg er startet på arbejde, på frivilligt arbejde og på mindfulness-kursus - og nå ja, så er jeg ved at trappe ud af noget af mit antidepressive medicin! Man kunne nok ledes til at sige, at det nok er liiidt dumt af mig at starte på så mange ting på én gang, og jeg kan kun sige; ja det er det! Men nu var det altså sådan det hele lige kom til at falde sammen. Heldigvis er det hele jo ikke så mange timer (jeg arbejder kun 20 timer om ugen på mit gamle arbejde), og mindfulness er jeg jo netop gået i gang med for at få mere ro og overskud. Og indtil videre går det bare rigtig fint med det hele :)

Men det her skal jo umiddelbart handle mest om mindfulness, så det må jeg hellere fokusere på.. Apropos, så er det jo netop noget af det, man skulle blive bedre til med mindfulness - fokus!

Jeg var noget spændt på, hvad det var for et kursus, jeg havde fået meldt mig til denne gang, men da psykoterapeuten, som leder kurset, ringede til mig et par dage inden opstarten, fik hun på meget kort tid overbevist mig om, at det var det helt rigtige, jeg skulle i gang med. Hun er bare skarp, helt nede på jorden og har 100% styr på (eller virker i hvert fald til det), hvad hun har gang i - lige noget for mig :)

Det foregår i en gruppe på 9 personer, og alle er virkelig søde og enormt åbne. Vi har skrevet under på, at der er tavshedspligt over for hinanden, så jeg kan ikke skrive så meget om dem. Det vigtigste er også, at jeg virkelig synes, jeg får noget ud af at være i en gruppe, hvor folk er ærlige og ikke er bange for at vise følelser eller fortælle om deres personlige oplevelser.

Her de første fire uger har vi gennemgået diverse meditationer, snakket en masse om os selv og begrebet mindfulness m.m. Og så har vi fået en ordentlig mængde lektier for hver uge i form af meditation og yoga...!! For at lære sindet at være mere bevidst nærværende, skal man først og fremmest lave en masse opmærksomhedstræning. Ligesom man træner sin krop for at blive stærkere, kan man træne sit sind til at blive mere opmærksomt og til at kunne holde opmærksomheden. Dette gøres primært ved meditation på fysiske ting som f.eks. åndedrættet. Så jeg har siddet ½-1 time hver dag (mere eller mindre) og mediteret enten på mit åndedræt eller på kroppen via kropsscanning eller jeg har lavet langsom (dermed ment meget langsom) yoga. Det vigtigste i disse meditationer er, at man skal holde fokus og forsøge at dirigere tankerne tilbage til fokus, hver gang de strejfer (og det gør de hele tiden!). Ekstremt vigtigt er det, at man ikke lader sig irritere, når de strejfer, men derimod anerkender det og guider dem tilbage med en form for venlighed.

Hvad har jeg så fået ud af det indtil nu? Tja... lidt mere ro og lidt mere opmærksomhed på, hvor min bevidsthed er henne lige nu. Er også blevet bedre til at sætte mig ned og mærke følelser, når de er der (f.eks. angst) og bare lade dem være der, indtil de forsvinder igen - uden at jeg fodrer dem med en masse negative tanker...

Nå, det er vist alt rigeligt for denne omgang.. jeg arbejder videre med kurset i fire uger mere, og så må vi se, hvordan det går :)

Ingen kommentarer :

Send en kommentar